Știați că zahărul brun nu este neapărat mai sănătos decât zahărul alb ?

Știați că zahărul brun nu este neapărat mai sănătos decât zahărul alb ?

Zahărul – energia dulce care ne „încarcă bateriile”- este ingredientul care stă la baza tuturor preparatelor dulci care ne lasă gura apă doar când le citim rețeta.

După cum știm cu toții, zahărul alb poate fi obținut atât din trestie, cât și din sfecla de zahăr. Ambele tipuri au compoziție chimică identică având la bază zaharoza.

Sursa fotografie: https://www.shtiu.ro

Dar atunci de unde vine confuzia că zahărul alb este mai puțin sănătos decât zahărul brun?

Am fi tentați să credem că zahărul brun conține mai puțină zaharoză și mai multe elemente sănătoase decât cel alb. Zahărul se obține prin procese complexe de rafinare, cristalizare, și purificare ale sucului de trestie sau de sfeclă de zahăr. În cazul zahărului obținut din trestie (atât cel alb, cât şi cel brun), prin procesul de rafinare, se separă în melasă toate componentele secundare ce au fost extrase din materialul vegetal – melasa fiind reziduul principal în procesul de obținere a zahărului și care este o sursă de hrană foarte importantă pentru animale. Astfel, rămâne zaharoza în starea ei pură. Desigur că în melasă se extrag unii compuși de aromă și unele minerale ce dau o culoare mai închisă cristalelor, dar în același timp se elimină și impurități precum țărâna, fibrele de trestie, bacterii, mucegaiuri sau chiar resturi de insecte. Așadar, zahărul brun poate fi definit ca și amestec de zaharoză cu alți compuși care nu au fost îndepărtați total prin rafinare. În foarte multe cazuri însă, zahărul brun disponibil în supermarketuri se obține prin stropirea zahărului alb cu melasă și nu prin oprirea procesului de rafinare într-o etapă intermediară de-a sa.

Cu alte cuvinte, zahărul alb este o formă pură de zaharoză cristalizată, pe când zahărul brun este tot zaharoză cristalizată, însă în amestec cu alte elemente care îi conferă culoarea specifică. Prin urmare, nu putem afirma că un anumit tip de zahăr este mai sănătos decât celălalt, însă, în mod clar, cantitatea de zahăr consumată ne influențează starea de sănătate!